پنجشنبه 30 فروردین 1403   14:53:20
اخبار دانشگاه
1395/2/28 سه‌شنبه مقدمات تفاهم نامه دانشگاه پیام نور با دانشگاه خواتین لاهور پاکستان با هماهنگی و دعوت دکتر محمدابراهیم ایرج پور رییس دانشگاه پیام نور اردستان و زواره، سرکار خانم دکتر سیده فلیحه زهرا کاظمی رییس دانشکده ادبیات دانشگاه خواتین لاهور جهت شرکت در همایشی ادبی به ایران و اصفهان آمدند. به عنوان برنامه های جانبی این سفر و جهت همکاری های مشترک رییس دانشکده ادبیات دانشگاه خواتین لاهور در جلسه ای با حضور دکتر مهدی یوسفی رییس محترم دانشگاه پیام نور استان اصفهان شرکت کردند.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه در این نشست خانم دکتر کاظمی، به قدمت 94 ساله دانشگاه خواتین اشاره کرد و با بیان این که در کشور پاکستان از دیرباز  اهمیت علم آموزی را برای بانوان در نظر داشته اند، تعداد دانشجویان این دانشگاه را 15000 نفر اعلام کرد. استاد دانشگاه خواتین لاهور افزود: در دانشگاه خواتین دانشجویان بانو می توانند در بیش از 40 رشته تحصیلی تا مقطع دکترا تحصیل نمایند و تفاهم نامه های بسیاری با دانشگاه های معتبر اروپایی و آسیایی منعقد شده است.کاظمی در ادامه  آمادگی کامل دانشگاه خود را برای عقد تفاهم نامه جهت تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایش های مشترک، فعالیت های مشترک علمی و پژوهشی، امکان ارسال دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت استفاده از فرصت مطالعاتی با دانشگاه پیام نور را اعلام داشت.عضو هیأت علمی دانشگاه خواتین با تأکید برمشترکات فراوان دو ملت ایران و پاکستان گفت: با اینکه پاکستان کشوری است که از شبه قاره هندجدا شده است و جزئی از کشور هند بوده است ولی در واقع دارای فرهنگی ایرانی است. و ماعلاقه زیادی به تعمیق روابط دو کشور داریم . خانم کاظمی در ادامه گفت :البته مانیز مایلیم کشور و ملت پاکستان آنگونه که هست به مردم ایران معرفی شود و این مهم در ارتباطات بین دانشگاهها محقق خواهد شد . وی در ادامه گفت: علاقه زیادی به هنر و فرهنگ اصفهان دارم و خوشحالم که زاینده رود را این بار زنده دیدم.

دکتر یوسفی نیز با استقبال از این پیشنهاد دکتر کاظمی در خصوص عقد تفاهم نامه بین دو دانشگاه و تبادل استاد و دانشجو با اشاره به روابط حسنه دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان و به ویژه خواهر خواندگی دو شهر لاهور و اصفهان، آمادگی دانشگاه پیام نور استان اصفهان را برای هرگونه تعامل سازنده و عقد تفاهم نامه مشترک اعلام داشت.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان با تشریح سیستم دانشگاه پیام نور گفت : این دانشگاه جزو دانشگاه های باز دنیا محسوب می شود و دارای جایگاه ممتازی در میان دانشگاههای باز دنیا است. .

دکتر مهدی یوسفی امتحانات استاندارد و یکسان در دانشگاه را عاملی برای سطح بالای علمی دانشجویان ذکر کرد و گفت :دانشگاه پیام نور به دلیل برگزاری آزمون یکسان و استاندارد در سراسر کشور دانش آموختگانی با سطح علمی مطلوب را پرورش می دهد و تحصیل یک دانشجو در مناطق محروم عامل  افت علمی دانشجو نمی گردد. یوسفی شیوه های نوین آموزشی در این دانشگاه را از نکات مثبت این دانشگاه بیان نمود و گفت :علاوه برسطح مطلوب علمی دانشگاه پیام نور به دلیل بومی بودن دانشجویانش از سطح فرهنگی مناسبی نیز برخوردار است و می تواند پذیرای دانشجویان خارجی علاقمند به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی باشد .

دکتر یوسفی در پاسخ به دغدغه های فرهنگی دکتر کاظمی در مورد تهاجم فرهنگی غرب به جوانان پاکستانی اظهار داشت : با بهره گیری از نقاط مشترک علاقه نسل پیشین و نسل جدید می توان در مقابل تهاجمات غرب ایستاد، یوسفی گفت نسل پیشین و نسل امروز بر روی شعرا و دانشمندان و اساطیر توافق دارند و هر دو نسل به این سرمایه فرهنگی  باور و علاقه مندند مثلا هر دو نسل قدیم و جدید حافظ را به عنوان یک چهره ویژه عرفانی می شناسندو به او عشق می ورزند و مثلا شاهنامه را دوست دارند و این نقاط مشترک در فرهنگ ملل ایران و پاکستان زیاد وجود دارد که راهی برای حفظ فرهنگ بومی و مقابله با فرهنگ بیگانگان است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر