پنجشنبه 9 فروردین 1403   14:03:29
اخبار دانشگاه

1396/7/27 پنجشنبه برگزاری همایش بزرگداشت حافظ شیرازی در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان شنبه بیست و دوم مهر ماه مقارن با سالروز بزرگداشت حافظ شیرازی و ارج نهادن به ادبیات فارسی و برزگترین شاعر غزلسرای ایران همایش بزرگداشت حافظ شیرازی در سالن همایش های این دانشگاه برگزار گردید.

             در ابتدا دکتر محمد ابراهیم ایرج پور رئیس دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم و خوشامدگویی خدمت شاعران شهرستان و دانشجویان علاقه مند به شعر و ادب و همچنین عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین ( ع )، سخنرانی خود را با غزلی از حافظ شیرازی آغاز نمود و پس از آن به معرفی زندگی نامه و جایگاه این شاعر بزرگ در عرصه شعر فارسی پرداخت.

ایشان ضمن اشاره به اینکه هرساله 20 مهر ماه به عنوان روز بزرگداشت حافظ شیرازی نامگذاری شده است، به مقایسه این شاعر بلند مرتبه با شاعران عصر خود و شاعران سایر کشورها پرداخت و بیان داشت: ارتباط شعر فارسی با رشد فرهنگی و فکری جامعه به حدی مؤثر و روشن است که نیاز به بحث و شاهد مثال ندارد. رسانه یکه تاز تاریخ و فرهنگ ما شعر بوده و هست و اگر بخواهیم هویت خود را تعریف کنیم، بیشترین منبع کمک رسان ما شعر و ادبیات فارسی خواهد بود که در آن آیینه می تواند تصویری از ایرانی فرهیخته و مسلمان را نشان دهد.

ایرج پور همچنین خاطر نشان کرد عمده ترین مشکل جامعه امروز ما عدم شناخت مردم نسبت به گنجینه عظیم فرهنگی گذشتگان است و مراجعه به ادبیات نه تنها مامنی برای آرامش یافتن انسان پریشان امروزی است بلکه باعث رشد معنوی، اخلاقی، مذهبی برای ایرانیان می تواند باشد.

سپس جناب آقای محمد رضا صدوقی ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی شهرستان اردستان در جایگاه حاضر شد ایشان ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه پیام نور به مناسبت برگزاری این همایش، غزلی از حافظ را قرائت نمود و پس از آن به ارتباط میان شعر، تاریخ و فرهنگ کشور پرداخت و از دانشجویان درخواست نمود با شناخت آثار باستانی و مفاخر ایرانی همچون حافظ شیرازی، میراث کشورمان را نسل به نسل و سینه به سینه پاسداری کنیم.

          در ادامه تنی چند از شاعران شهرستان از جمله: ( مهری برزگران، سید مهدی صمیمی، مهدی اکبری، رضوان امامدادی، ... ) دعوت به عمل آمد تا در جایگاه حاضر و به بیان اشعار خود که غالبا ملی و مذهبی بود بپردازند.

          سپس رضوان امامدادی، نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که در این همایش حضور داشت در جایگاه حاضر و از ریاست و دست اندر کاران برگزاری این همایش تقدیر کرد و بیان داشت از ریاست و کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز اردستان که با برگزاری این همایش سعی کردند، گامی مهم در معرفی این شاعر بلندآوازه ایرانی ادبیات فارسی‌ بردارند صمیمانه تشکر می کنم.

در پایان مراسم مسابقه ای در خصوص حافظ و حافظ شناسی میان دانشجویان برگزار گردید و جایزه ارزنده ای به برنده مسابقه اعطا شد سپس از شاعران حاضر، با اهدای لوح سپاس، تقدیر به عمل آمد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر