جمعه 10 فروردین 1403   01:13:15
اخبار دانشگاه
1397/2/4 سه‌شنبه برگزاری جشن مبعث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی ( ص ) و بزرگداشت مقام عطار نیشابوری در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان سه شنبه بیست و یکم فروردین ماه مقارن با مبعث رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی ( ص )، مراسم جشنی با حضور رئیس، کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اردستان و همچنین با حضور مسئول دفتر نماینده محترم مردم شهرستان اردستان در سالن همایش های این دانشگاه برگزار گردید.

ابتدای مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، دکتر محمد ابراهیم ایرج پور رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اردستان ضمن عرض خیر مقدم و خوشامدگویی و عرض تبریک به مناسبت مبعث حضرت محمد مصطفی ( ص )،  سخنان خود را با ابیاتی از اشعار سعدی به شرح ذیل آغاز نمود:

ماه فرو ماند از جمال محمد

   سرو نباشد به اعتدال محمد

قدر فلک را کمال و منزلتی نیست

در نظر قدر با کمال محمد

آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی

آمده مجموع در ظلال محمد

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

عشق محمد بس است و آل محمد

ایشان بیان داشت عید مبعث یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است و مبعث در لغت به معنای برانگیخته شدن است. و اگر به اختصار بخواهیم مبعث را تعریف نماییم باید بگوییم جشن فارغ التحصیلی حضرت رسول (ص) است جشنی که ایشان بندگی را به کمال رساند و به پیامبری برگزیده شد و باید دانست که به پیامبری برگزیده شدن به سادگی نیست بلکه آزمون ها، مراحل و به تعبیر قرآن کریم فتنه های زیادی را حضرت پشت سر نهاد تا به این مقام منصوب گردید و به جایگاه انسان کامل نائل آمد و در این روز بود که بر ایشان وحی نازل گردید و آخرین و کاملترین دین خدا شکل گرفت پس باید این روز بزرگ را قدر بدانیم.

وی افزود دینی که به حضرت رسول ابلاغ شد دینی بود که آغاز آن با این آیه شروع گردید :

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ             بخوان به نام پروردگارت که آفرید

که این آیه نشان از فرهیخته بودن این دین دارد و با خواندن و مطالعه کردن و با بر آمدن فریاد طلب از جان انسان شروع می شود و اگر در حقیقت بخواهیم این دین را آنگونه که هست معنی بکنیم باید گفت دانشگاه یکی از مسیرهای درستی است که در این راه گام بر میدارد و به بیان بهتر شما دانشجویان ارجمند و افرادی که در راه علم و دانش قدم بر میدارند وارثان واقعی آن حضرت هستند.

ایرج پور در ادامه اظهار داشت این عید مذهبی با عیدی علمی و ادبی مصادف شده که بزرگداشت فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری است شخصی که مولانا در اردات به او می فرماید :

عطار روح بود و سنایی دو چشم او

ما از پی سنایی و عطار می رویم

هفت شهر عشق را عطار گشت

ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

در ادامه دکتر محمد ابراهیم ایرج پور به ذکر آثاری از وی همانند الهی نامه، مصیبت نامه، اسرارنامه، مختار نامه، منطق الطیر و تنها کتاب نثر او به نام تذکره الاولیا ( کتابی با موضوع دینی و عرفان اصیل اسلامی ) پرداخت و افزود ایشان یکی از عارفان و شاعران ایرانی بلندنام ادبیات فارسی در پایان سده ششم و آغاز سده هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری در نیشابور زاده شد و در ۶۱۸ هجری به هنگام حمله مغول به قتل رسید.

پس از آن حضرت حجت الاسلام و الامسلمین حاج آقا توکلی مسئول دفتر نماینده محترم مردم شهرستان اردستان در جایگاه حاضر گردید و ضمن تبریک این عید خجسته با قرائت این آیه شریفه " هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ " به بیان شناخت صحیح مبعث، نحوه ورود اسلام به ایران و پذیرفته شدن آن توسط ایرانیان و پاسخ این شبهه که آیا در عصر حاضر و با وجود پیشرفت های علمی بشر و بعد از گذشت 1400 سال آیا نیازی به تبعیت از دین است پرداخت.

وی ضمن اشاره به کتاب " خدمات متقابل ایران و اسلام "  از آثار مشهور مرتضی مطهری روحانی شیعه و استاد فلسفه و علوم اسلامی بیان داشت ایشان این کتاب را برای دفاع از اسلام در برابر ادعاهای عبدالحسین زرین‌کوب در کتاب مشهور «دو قرن سکوت» نوشت زرین‌کوب در کتاب مشهور «دو قرن سکوت» رفتار اعراب مسلمان در جریان فتح ایران را مورد انتقاد قرار داد و ورود اسلام به ایران را همراه با «غارت و کشتار» دانست. اما استاد مطهری در این کتاب " از عملکرد اعراب مسلمان در ایران دفاع می‌کند و می‌گوید اگر ایرانیان با اعراب همکاری نمی‌کردند، حکومت ساسانیان فرونمی‌ریخت و اسلام در ایران فراگیر نمی‌شد" .

در پایان به قید قرعه به دانشجویان پسر حاضر در مراسم که اسامی آن ها محمد،احمد، رسول، مصطفی و سایر القاب حضرت محمد (ص) بود شاخه گل و هدیه ای به رسم یادبود اهدا شد.

مولودی خوانی، برنامه شاد استند آپ کمدی، مسابقه های مفرح و شاد و پذیرایی از دیگر برنامه های این جشن با شکوه بود.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر