جمعه 10 فروردین 1403   18:59:01
اخبار دانشگاه
1397/2/30 یکشنبه مراسم بـزرگداشت حکیم ابوالقاسم فـردوسی و پاسداشت زبان فـارسی در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان سه شنبه 25 اردیبهشت ماه مراسم بـزرگداشت حکیم ابوالقاسم فـردوسی و پاسداشت زبان فـارسی با حضور ریاست، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اردستان و همچنین با شرکت نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شعر و ادب شهرستان اردستان در سالن همایش های این دانشگاه برگزار گردید.

در ابتدا دکتر محمد ابراهیم ایرج پور رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اردستان با خواندن ابیاتی از شاهنامه

به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه بر نگذرد

خداوند نام و خداوند جای

خداوند روزی ده رهنمای

 

سخن خود را آغاز و ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان گفت امروزه ما بیشتر از هر زمانی نیازمند تقویت هویت دینی، ملی و جمعی خودمان هستیم مفاخر ایرانی و بزرگداشت آن ها می تواند نقش مهمی در فرهنگ جامعه ایفا کند.

وی با اشاره به 25 اردیبهشت ماه که به روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است فردوسی را شاعری شیعی، متعهد و متعصب به زبان فارسی و میهن خود دانست و گفت ایشان یکی از بزرگترین داشته های ما در زمینه احیائ زبان فارسی است که در این جهت نیاز به گفتمان جمعی و همکاری کلیه دستگاه های اجرایی هستیم تا بتوانیم از ظرفیت تشکل ها و انجمن ها نیز بهره بگیریم  تا نخبگان و مفاخر استانی برنامه ریزی کنند و ما خدمتگزار این عزیزان باشیم .

وی افزود: در این که فردوسی یکی از نوابغ شعر حماسی است حرفی است که جای انکار ندارد او حماسه سرای کم نظیر بود و شاهنامه نیز یک شاهکار ادبی است که از هر تریبونی قابل ارائه و دفاع می‌باشد.

ایران سرزمین استعداد‌ها و نابغه هاست و ما باید حکیم فردوسی و امثال وی را که از افتخارات ایران  کهن است بشناسیم و به همگان معرفی کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز رادستان گفت: بزرگ شمردن فردوسی، بزرگ شمردن ادب و دانش، نبوغ و استعداد‌های برجسته انسانی است که نتیجه آن رسیدگی به خودباوری، اعتماد به نفس و فراهم نمودن بستر برای شکوفایی استعداد‌های نهفته نسل جوان خواهد بود.

در پایان دکتر محمد ابراهیم ایرج پور سخنان خود را با ابیاتی از شاهنامه فردوسی به پایان برد:

همه سر به سر تن به کشتن دهیم

به از آن که میهن به دشمن دهیم

 

شعرخوانی توسط شعرای صاحب نام شهرستان، مشاعره، شاهنامه خوانی و پخش کلیپ ساخته شده در خصوص حکیم ابوالقاسم فردوسی که توسط دانشجویان تهیه و تدوین شده بود از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر