جمعه 10 فروردین 1403   12:47:41
اخبار دانشگاه
1397/9/22 پنجشنبه کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی با موضوع جوانان و اعتیاد در دانشگاه پیام نور مرکز اردستان دوشنبه 19 آذر ماه، کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی با موضوع جوانان و اعتیاد با حضور سرگرد حسین داودی و با شرکت دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز اردستان در اتاق کنفرانس این مرکز برگزار گردید.

در این کارگاه کارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی با تعریف مهارتهای زندگی، آنرا موجب افزایش تواناییهای فرد در مقابله با مشکلات، مسائل و کشمکشهای زندگی عنوان کرد و اظهار داشت: آموزش های برگرفته در این زمینه موجب افزایش تواناییهای روانی- اجتماعی افراد و پیشگیری از بیماری های روانی شده و در نهایت به بهداشت روانی فرد کمک میکند.

وی به معرفی برخی از مواد مخدر سنتی و صنعتی که در میان جوانان و نوجوانان شیوع دارند اشاره کرد و افزود: شناخت عوارض مصرف انواع مواد مخدر و راههای درمان آن و همچنین  آگاهی از مشکلات افرد دچار شده به اعتیاد می تواند ما را در درمان آنها کمک کند.

ایشان افزود: ماده مخدر گل که برخی از جوانان به خصوص دانشجویان آن را اعتیاد آور نمی دانند، ماده ای خطرناک، اعتیاد آور و دارای آثار منفی فراوان بر روی جسم و روح افراد است و حتی یک بار مصرف آن هم صدمه های زیادی را به مغز استفاده کنندگان وارد می کند.

ماده مخدر" گل " که در میان جوانان کشورهای مختلف رواج پیدا کرده است از خانواده ماده مخدر حشیش، اعتیاد آور و برای سلامتی بسیار مضر است، به نحوی که استفاده از آن درصد ابتلا به بیماری سرطان را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.
وی با بیان این که باید با مهارت بخشی به خانواده ها از شیوع اعتیاد در کشور جلوگیری کرد، گفت: همه افراد باید بدانند درمان اعتیاد کاری بسیار دشوار و سخت است و نمی توان تضمین داد افرادی که معتاد می شوند بتوانند از این پدیده شوم نجات پیدا کنند.

سرگرد داودی بیان کرد: هیچ کدام از انواع مواد مخدر، خاصیت درمانی ندارد و این سخن که عده ای می گویند با استفاده از این مواد می توان فشار و قند خون را کنترل کرد، از نظر علمی اشتباه و بی اساس است.

ایشان با اشاره به این که میزان کشفیات مواد مخدر در ایران برابر کل کشفیات این مواد در قاره اروپاست، افزود: جامعه جهانی باید از ایران به خاطر جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به سایر کشورها، قدردانی کند و این وظیفه رسانه های داخلی است که فداکاری نیروهای نظامی و انتظامی ایران را برای مقابله با مواد مخدر به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: ایران در راه مبارزه با مواد مخدر بیش از چهار هزار شهید و 13 هزار جانباز را تقدیم کرده و این موضوع نشان می دهد مبارزه با مواد مخدر یکی از اصول مهم نظام اسلامی برای حفاظت از سلامت مردم ایران و سایر کشورهای جهان است.
تقویت کانون خانواده و نظارت بر رفتار فرزندان، اقدام های موثری برای کاهش آمار اعتیاد در کشور است که باید در رسانه ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: دوست نامناسب می تواند تا میزان قابل توجهی فرد را به سمت استفاده از مواد مخدر بکشاند و این وظیفه والدین است که با قرار دادن قانون در محیط خانواده بر رفتار فرزندان خود نظارت کنند.

داودی تصریح کرد: آموزش های لازم در خصوص ضررهای استفاده از مواد مخدر باید از همان دوران کودکی و نوجوانی به افراد ارائه شود تا آن ها متوجه شوند مصرف تفریحی در برخورد با مواد مخدر معنایی ندارد و همه انواع مواد مخدر اعتیاد آور هستند.

ایشان اظهار داشتند: سیگار، قلیان و الکل دروازه های ورود به اعتیاد می باشد و فرزندانی که در محیط های آلوده به این مواد رشد می کنند بیش از دیگران در معرض اعتیاد به مواد مخدر هستند.

وی افزود: اعتیاد به مواد مخدر زندگی فردی و اجتماعی فرد مصرف کننده را به خطر می اندازد و هزینه های سنگینی را به دولت تحمیل می کند؛ در بسیاری از مواقع درمان ترک اعتیاد به نتیجه ای نمی رسد، بنابراین در مسیر مبارزه با مواد مخدر بهترین راه پیشگیری است.

این سرگرد نیروی انتظامی گفت: این که تصور شود اعتیاد تنها بدنه ضعیف و بیکار جامعه را دربرمی گیرد، اشتباه است و این آسیب اجتماعی امروز در میان تمام قشرهای مردم رواج دارد.

وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان باید بدانند خطر اعتیاد در کمین آن هاست و نمی توان با تصور این که «من معتاد نمی شوم» به سمت استفاده تفریحی از مواد مخدر رفت.

ایشان با اشاره به این که هم اکنون بیش از 2 هزار سایت مشغول به تبلیغ مواد مخدر هستند، گفت: این درحالی است که تمام مخدرها، به سلامت افراد آسیب می رسانند و تبلیغ این مواد برای لاغری، افزایش هوش، بیداری و کاهش احساس درد بیماری ها، دروغ و بی اساس است.

در این کارگاه همچنین در خصوص عوامل مخاطره‌آمیز و آسیب‌زا، انواع موادمخدر، اختلالات حاصله و عوارض سوءمصرف دخانیات و موادمخدر، روش‌های پیشگیری و کاهش آسیب‌های سوءمصرف موادمخدر صحبت شد و در پایان به صحبت‌ها و سؤالات دانشجویان پاسخ داده شد.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر